2013. május 23., csütörtök

Ételjel

No akkor, eme jeles évforduló alkalmából újraélesztem a járművet az egyhónapos rádiócsend után! Kicsit elszaladt a gépszíj az egyetemmel, nem is arról van szó, hogy tanulni kellene (egyetemről beszélünk azért!), hanem hogy szinte minden órára heti rendszerességgel elvárnak valami beszámolót, házidolgozatot, fogalmazást, kiselőadást, etc. Szóval elég jelentős időm ment el mindennap azzal, hogy írok, ráadásul japánul, és ezután időm, de kedvem sem volt igazán írni, szerintem érthető hogy miért :) Összecsapott bejegyzést meg nem akartam írni csak azért, hogy legyen, de most már belerázódtam a rendszerbe, úgyhogy mostantól - pótlólag és folyamatosan - lehet megint irományokra számítani. Legalábbis a terv ez.

 Először jöjjön egy teljesen random dolog. amit amúgyis meg akartam már írni, csak épp apropója nem volt. De mivel épp most jöttem meg egy vásárlásból, ezért most végre a nagyérdemű elé tárom, hogy is néz ki itt egy "heti-kétheti" bevásárlás. Azért nehéz pontosan belőni, mert olyasmit is vettem ami egy hónap alatt fogy csak el, meg olyasmit is, ami fél évig is elég lesz, de alapvetően egy ehhez hasonló bevásárlást kéthetente megejtek. Emellett persze vannak kisebb bevásárlások hétközben, de alapvetően ezeket szoktam vásárolni rendszeresen. Lesz sok ismerős dolog, de biztos mindenki rá fog csodálkozni 2-3 dologra rendesen.


Először is honorary mention a misoleves-pasztának, amit legutóbb vettem és még nem fogyott el, ezért most nem látható a képen, de rendszeresen bekerül a kosárba, mert naponta egyszer fix hogy csinálni szotam. Egyszerű mint a hűtőmágnes, de finom és tápláló, télen meg még melegít is. 

Balra fent látható a misolevesbe való szárított tofu-kocka, ezt vízbe dobod és Tofu-szerű cucc lesz belőle (nem olyan puha mint az igazi, de ez nem is baj mert nem esik szét). Hasonló szerepet tölt be, mint nálunk a kenyérgombóc meg egyéb levesbetétek. Igen, tényleg Hello-kitty emblémája van, nem jöttem még rá, hogy miért :) Azt hittem először valami promóció de folyamatosan ez van rajta.

Mellette a Satsumaimo, azaz édeskrumpli. Ezt vacsoraképp szoktam fogyasztani, de desszertnek se rossz. Lehet sütni vagy párolni, ráadásként nyakonönteni a mellette látható szósszal is. Az édesburgonya név eléggé jól visszaadja a lényeget, nehezen tudnám ragozni, kicsit olyan, mint a sütőtök és a krumplicukor házasságából született volna, de mégsem. Mindenesetre finom!

Balra lent az főzőtudományom alapköveinek egyike, a zöldségkeverék. Én lusta vagyok külön-külön venni babcsírát, salátát, répát, és egyéb növényeket, ezért megveszem ezt a keveréket. Szinte az összes létező tésztaételhez passzol.

Banán. Ezt nehéz túlmagyarázni, olcsó volt és vettem :D A banán és az ananász az egyedüli olcsó gyümölcsök errefelé.

Jobbra lent az onigirikészítéshez elengedhetetlen savanyúszilva. Valamiféle páclében van, és NAGYON savanyúúúúúúú. De én pont ezért szeretem. Van belőle ezer variáns, mézes meg fűszeres, én a simára esküszöm. "Édességként" is árulják amúgy, meg szárítva.



Balra fent a kenyér...izé...péksütemény látható. Nem akarok erre a rettenetre a kelleténél több szót vesztegetni, már eddig is elkoptattam két billentyűzetet arra, hogy mennyire ehetetlen. Nem lett jobb, de ez van. Ritkán veszek, mert misolevest szoktam reggelizni mostanában, de néha rámjön az igény. Meg elfelejtem hogy mennyire nem kenyéríze van...

Mellett a szójaszósz. Nem használom túl sokat - az előző üveget októberben vettem - de szinte mindenhez kell egy kicsit belőle, ez amolyan helyi só. Meg mártás, fűszerezés, ízesítés, pác - you name it.

A szójásüveg melletti üveg egy elég spéci dolog, tsuyu néven fut és alapvetően egy szójás-jellegű szósz, amit a hidegen tálalt tésztaételekhez - soba, udon pl. - szoktak mártásként adni egy külön tálban. Hasonló íze van mint a szójának, de nem annyira sós és tartalmasabb. 

És ha már tészták, alatta látható egy zacskó soumen és egy zacskó sobatészta. A soba-t már jól ismerem és szeretem, ilyen spagetti-alakú, de teljesen más állagú és ízű tészta lesz belőle, amit önmagában, a fenti tsuyube mártva eszel, a soumen azonban nekem is újdonság, viszont a kép tetszetős volt rajta. Majd meglátjuk, milyen lesz.

A kép alján pedig a rizs, ahogy annak ki kell néznie. A kenyér ellenpólusaként ezt már hozsannáztam eleget ahhoz, hogy nem menjek bele a részletekbe, legyen elég annyi, hogy a mi nálunk kapható rizs a közelébe nem ér.  




Végére hagytam sok apróságot. Balra fent a furikake látható, amit az onigiri ízesítéséhez használok alapvetően, de vannak akik csak simán a rizst borítják vele nyakon, ilyen magok meg apró ízesítpkből álló keverék, egyfajta vegeta-szerű cucc.

Mellette két kis doboz, a felsőben gyömbér, az alsóban wasabikrém van. Egy adag konzerv tonhallal folytatódik a sor, szintén onigirihez hasznosítom, alatta pedig egy standard helyi fűszer, a "shichimi", ami hét különböző fűszer keveréke, kicsit olyan szerepe van, mint nálunk a pirosaranynak.

Az édes-borzasztó kenyér megszelídítésere hivatott vaj helyett a jobb felső sarokban látható krém, ilyen édes szendvicskrém elvileg. A sós vaj ugyanis baromira nem passzol az édes kenyérhez, amit itt adnak, ezért ezzel kell kihúznom valahogy.

Két doboz curry látható lentebb jobbra, ezek a dobozban egy tasakban vannak, már konyhakészen, amit forró vízbe teszel 5 percre, aztán nyakonöntöd vele a rizst. Egyszerű, gyors, olcsó, és még ízre se rossz.

Balra középen egy doboz yakisoba alap, félig előfőzött tészta és szósz, egyszerűen és gyorsan lehet belőle yakisobát, azaz sűlttésztát csinálni. Nyilván kell bele tenni izéls szerint zöldséget meg húst, de amúgy olyasmi lesz belőle, mint amit nálunk a kínaikajáldákban is lehet kapni.

Ehhez szolgál többek között kiegészítésként a kép alján látható bacon, ami elég drága, de a húsbevitelem 90%-áért felelős, ezért néha veszek. Pl a fenti yakisobhoz, de szinte majdnem minden tésztás-zöldséges ételhez remekül megy.

Ez volna tehát egy-két hét bevásárlólistája. És most jön az, amire biztos sokan kíváncsiak vagytok: "Hogyér' adják eztet?".  Ezért az egészért fizettem majdnem 5000 yent, ami most épp 11.000 forint (ejha, de erős a forint! Igazán eshetne egy kicsit, mielőtt hazamegyek :D ). Ennek helyi vásálóereje - fizetésekhez viszonyítva - olyan 3000 forint körül lehet. Szóval azért hümm.

4 megjegyzés: